Læringsmål 1
1
Jeg opstiller og udfylder hyppigheds- og frekvenstabeller samt finder et udvalg af deskriptorer.
2
Jeg drager konklusioner på baggrund af en statistisk behandling af data.
3
Jeg diskuterer valg og fravalg af deskriptorer og diagrammer.
Læringsmål 2
1
Jeg forklarer, hvad usikkerhed i en repræsentativ stikprøve betyder.
2
Jeg beregner usikkerheden og angiver det tilhørende interval.
3
Jeg anvender usikkerhedsintervaller til at konkludere ud fra en undersøgelse.
Læringsmål 3
1
Jeg udvælger løsninger med bestemte fortrin.
2
Jeg vurderer, om et spil er retfærdigt ved at beregne gevinststørrelser ud fra den kombinatoriske og statistiske sandsynlighed.
3
Jeg konstruerer retfærdige spil, hvor gevinststørrelserne er fair.
Læringsmål 4
1
Jeg fremstiller forskellige diagrammer af samme undersøgelse med forskellige udtryk.
2
Jeg beskriver, hvilke ændringer, der er foretaget for at ændre udtrykket af et diagram.
3
Jeg laver generelle retningslinjer for, hvad der kan bearbejdes i forskellige diagrammer for at ændre udtrykket.
Læringsmål 5
1
Jeg tegner de første muligheder ved hjælp af et chancetræ og anvender det til analyse af sandsynligheden.
2
Jeg tegner og beregner sammensatte sandsynligheder ved hjælp af et chancetræ.
3
Jeg knytter min viden fra et chancetræ til en formel.
Læringsmål 6
1
Jeg forklarer betydningen af subjektiv sandsynlighed ud fra forskelle og ligheder med kombinatorisk og statistisk sandsynlighed.
2
Jeg finder eksempler fra hverdagen, der passer til en bestemt sandsynlighedsmodel, og udtaler mig kvalificeret om sandsynlighedens størrelse.
3
Jeg angiver en subjektiv sandsynlighed på udsagn fra min omverden og beregner de tilhørende odds.